LedsagerbevisHvis du har behov for følge eller assistanse for å gå på kultur- og fritidsarrangementer, kan du søke om ledsagerbevis Hvem kan få ledsagerbevis?Ledsagerbevis er beregnet på personer med sykdom eller nedsatt funksjonsevne med behov for bistand for å kunne delta på arrangementer.Ledsagerbevis vil blant annet være aktuelt for personer med:BevegelseshemningHørselshemmingSynshemmingUtviklingshemmingAllergierAndre typer funksjonshemminger, som psykiske lidelser og hjerte-lunge-sykdommer og annetHvordan søke om ledsagerbevis?Du kan søke elektronisk: Søknad om ledsagerbevis (skjema.kf.no)Husk å legge ved bildet Last ned ledsagerbevis på Ledsagerbevis.no kontakt oss på post@gjemnes.kommune.noeller telefon 71 29 11 11. Vi trenger et bilde til å bruke på ledsagerbeviset. Bildet kan sendes på e-post eller legges ved søknaden elektronisk eller fysisk. Hvordan søke manuelt på papirskjema?Du kan laste ned papirskjema: Søknadsskjema Ledsagerbevis (pdf) (PDF, 179 kB)Trenger du hjep med søknaden ta kontakt med servicekontoretHvor kan ledsagerbeviset brukes?Det er den enkelte arrangør eller tilbyder som avgjør om de aksepterer ledsagerbevis, og hvilken rabatt ledsagerbeviset i så fall gir. Hovedregelen er at ledsager skal komme gratis inn, men enkelte steder gis det bare rabattert billett.Hos enkelte arrangører er det informasjon på nettsiden om at ledsagerbevis aksepteres.. Du kan også ta direkte kontakt med arrangøren eller tilbyderen og spørre om de aksepterer ledsagerbevis.Hvordan dele ledsagerbeviset med andre?Det er den enkelte selv, som innehaver av beviset, som velger hvem som skal være ledsager.Det kan være en venn, et familiemedlem, fritidsassistent, støttekontakt eller andre.Eier av beviset eller en med administrasjonsrett, kan gi andre personer tilgang til sitt ledsagerbevis.Denne funksjonaliteten vil gi innbyggere stor fleksibilitet når for eksempel besteforeldre kan få tilgang til ledsagerbeviset på sin telefonHva koster det?Ledsagerbevis er gratis. På arrangementer eller offentlig transport kjøper du billett til ordinær pris, men får ta med deg en ledsager gratis der arrangør aksepterer ledsagerbevis.Ledsagerbevis gått ut på dato?Da er ikke ledsagerbeviset gyldig lengre.Du må sende inn ny søknad, og vi vil behandle søknaden fortløpende.Du må legge ved ny gyldig legeerklæring fra fastlege eller spesialist når du søker om nytt ledsagerbevis.Har du fysisk bevis å ønsker det digitale?Hvis du allerede har vedtak på ledsagerbevis, men ønsker digitalt ledsagerbevis, kan du sende e-post til:post@gjemnes.kommune.noMerk e-posten med «Digitalt ledsagerbevis». Oppgi navn og telefonnummer til den som har fått tildelt ledsagerbeviset samt telefonnummer til kontaktperson.Du kan også kontakte oss på telefon 71 29 11 11, men vi ønsker fortrinnsvis å få henvendelsen på e-post. Da kan vi sjekke hva vi trenger for å gi deg digitalt ledsagerbevis før vi tar kontakt.Henvendelser om digitalt ledsagerbevis blir behandlet fortløpende. Ved høy pågang kan det ta lenger tid å behandle henvendelsen. Sist endret 03.12.2025 13:37