Eiendomsskatten faktureres sammen med kommunale avgifter. Det vil si at du får eiendomsskatt og kommunale avgifter på samme faktura.
Det faktureres i fire terminer hvert år med forfall:
1. termin – 20. april
2. termin – 20. juni
3. termin – 20. september
4. termin – 20. desember
Eiendomsskatten og kommunale avgifter skal betales til forfall selv om det er sendt inn klage eller endringsmelding.
Dine fakturaer fra kommunen
Faktura ved flere eiere eller ved salg av eiendom
Er dere flere eiere av en eiendom, vil fakturaen sendes til én av eierne. Ønsker dere å dele på å betale regningen må dere ordne dette dere imellom.
Ved salg av eiendom blir ikke ny eier registrert i matrikkelen med en gang. Vi sender faktura til den som står som eier når det faktureres. Stemmer ikke dette med salgstidspunktet eller avtalen du har med kjøper eller selger, må dere ordne dette dere imellom.
Betalingsvansker
Har du ikke mulighet til å betale faktura, ta kontakt med økonomiavdelingen før faktura har forfalt. Delbetaling inntil tre måneder kan innvilges.
Hvis du ikke betaler faktura innen forfallsdatoen, vil du få purring med purregebyr.
Går kravet til inkasso, må du betale inkassosalær og forsinkelsesrenter i tillegg til hovedkravet. Går kravet til rettslig inndrivelse, kan ytterligere kostnader påløpe.
Kommunen har plikt til å kreve inn kommunale gebyr. Kravet er sikret med lovfestet pant i eiendommen. Det betyr at eiendommen i verste fall kan bli tvangssolgt hvis du ikke betaler.