Barnehagen ligger ved skolen, noe som gir oss gode forhold for samarbeid. Vi får bruke gymsal hver uke og vi samarbeider godt ved overgang barnehage - skole. Barnehagen har et stort og kupert uteområde, det er lite trafikk i området, og det er kort avstand til boligfelt og butikk. Skogen ligger i gangavstand fra barnehagen, og gir muligheter for turer og naturopplevelser.
Vi jobber mot et felles grunnsyn med felles verdier og holdninger:
- Vi har valgt å ta utgangspunkt i at barnet søker egen læring gjennom prøving og feiling. For å kunne få det beste ut av hver enkelt skal vi voksne være støttende, lyttende, men samtidig gi utfordringer.
- Vi skal prøve å skape et trygt og godt miljø der den enkelte kan kjenne seg trygg og er i stand til å yte sitt beste.
- Vi skal være oppmerksomme på barnets meninger og at de skal føle seg hørt og vi skal støtte barnas sosiale utvikling slik at de finner balansen mellom selvhevdelse og det å se andre sine behov.
Lek er en grunnleggende livs- og læringsform som barn kan utrykke seg igjennom. Den skal ha en sentral plass i barnehagen sin hverdag, og dagsrytmen må gi rom for at barna kan fordype seg i den. Vi synes det er viktig at de voksne støtter, inspirerer og oppmuntrer barna i leken. Her blir grunnlaget lagt for forståelse av vennskap, sosiale spilleregler, læring og empati. Utelek er like viktig som innelek.
Hovedmål
Alle barnehagene og skolene i Gjemnes kommune er med på utviklingsarbeid gjennom Oppvekstnettverk Nordmøre. Fokuset er læringsmiljø og vi i Angvik barnehage har fokus på overganger. Det er ofte i overgangene at barn kan bli usikre og utrygge. Overganger kan være ved levering i barnehagen, overgang mellom aktiviteter, fra innelek til utelek ol. Det kan også være overgang mellom avdelinger i barnehagen.
Rammeplan for barnehagen - udir.no
Forskrift om rammeplan for barnehagens innhold og oppgaver
Relevant informasjon fra folkehelseinstituttet om smittevern i barnehage og skole - Folkehelseinstituttet.no