Bostøtte - HusbankenBostøtte er en behovsprøvd statlig støtteordning for deg som har lav inntekt og høye boutgifter. Det er Servicekontoret og NAV som administrerer bostøtteordningen i Gjemnes.Husbanken og kommunen samarbeider om bostøtteordningen. Husbanken fatter vedtak, men det er kommunen som behandler søknaden og har all kontakt med deg som søker. Hvem kan få bostøtte? Bostøtte er en statlig støtteordning for deg som har lav inntekt og høye boutgifter. Hvor mye bostøtte du kan få hver måned, kommer an på inntektene og boutgiftene til husstanden din.Hvis den samlede inntekten til alle voksne i husstanden er høyere enn den øvre grensen for inntekter, har du ikke rett til bostøtte. Det gjelder uansett hvor høye boutgiftene dine er. Merk at det er inntekten før skatt som brukes når bostøtte blir beregnet. Sjekk om du kan få bostøtte Bostøtteberegning Hvordan søke om bostøtte? Du kan søke bostøtte elektronisk eller på papir. Søknadsfristen for bostøtte er den 25. hver måned. Utbetaling skjer ca. den 20. i påfølgende måned.Ved elektronisk søknad henter vi opplysninger fra andre offentlige registre, du slipper å fylle ut all informasjon selv. Logg inn med elektronisk ID for å søke.Søk om bostøtte her Hvor kan jeg få hjelp til å søke om bostøtte? Hos en av saksbehandlerne i Servicekontoret på kommunehuset eller hos en saksbehandler på Nav Gjemnes Er det endringer i opplysningene dine? Du har plikt til å melde fra hvis det er endringer i noen av opplysningene du har gitt i søknaden. Sjekk alltid at det er brukt riktige opplysninger i vedtaket du får.Har inntekten din gått opp eller ned? Eller har noen flyttet inn eller ut av husstanden din? Skal du flytte?Melde fra om endringer - Husbanken Kan jeg klage på vedtaket? Hvis du mener noe er feil i vedtaket, kan du klage til Husbanken innen 3 uker fra du mottok vedtaket.Slik klager du på vedtaket om bostøtte Mer om bostøtte finner du på Husbanken sine sider Publisert av Eli Beate Gaupseth Sist endret 29.04.2025 19:52