Barn som er alvorlig syke eller har nedsatt funksjonsevne og som trenger flere typer tjenester fra kommunen har rett til å få en barnekoordinator etter pasient- og brukerrettighetsloven § 2-5c og i helse- og omsorgstjenesteloven § 7-2a.
Barnekoordinatoren vil samle og koordinere de forskjellige tjenestene slik at familien og barnet får den hjelpen de trenger.
Barnekoordinatoren vil blant annet bidra til;
- Koordinering av alle innvolverte tjenester og framdrift av individuell plan.
- Informasjon og veiledning om familiens rettigheter og om kommunens tjenestetilbud
- Formidle kontakt til aktuelle organisasjoner, for eksempel pasientorganisasjoner
Dere som foreldre kan ta kontakt med helsetjenesten eller kommunens vedtaksteam i kommunen dersom dere har spørsmål eller ønsker informasjon om barnekoordinator. Kommunen skal på eget initiativ tilby tjenesten til de familiene som tror kan ha behov for barnekoordinator.
Veileder for tildeling av helse- og omsorgstjenester (PDF, 341 kB)