Regjeringen fortsetter åpningen av landet fra 27. mai

Fra 27. mai kan du drikke øl helt til midnatt – uten å måtte bestille mat. Da skal trinn 2 iverksettes i store deler av landet.

Oppheving av rødt nivå på Angvik skule og Batnfjord ungdomsskole

Vedtak om rødt nivå på Angvik skule og Batnfjord ungdomsskole oppheves, og skolene går over til gult nivå fra mandag 3. mai. Det er ikke kommet positive svar på koronatester i Gjemnes kommune i løpet av helgen, og det er ingen nye smittetilfeller i kommunen siden 8. april 2021.

Høring - lokal gebyrforskrift for handel med fyrverkeri i Gjemnes kommune

Formannskapet i Gjemnes kommune vedtok i møte 2.2.21 og sak 5/21, å sende på høring forslag til ny lokalgebyrforskrift for handel med fyrverkeri i  Gjemnes kommune Høringsuttalelser kan sendes på e-post til  post@gjemnes.kommune.no  eller pr. brev til Gjemnes kommune, Nordmørsvegen 24, 6631 Batnfjordsøra. Frist for høringsuttalelser er1.6.21

Varsel frå NVE: Stor snøskredfare for Møre og Romsdal fra mandag 5.april

Gjemnes kommune viser til varsel fra NVE. Av varselet framgår det at:

Forurensing og forsøpling

Like sikkert som sola titter fram på våren dukker forsøplingssaker opp i kommunene. Kjenner du til en plass i lokalmiljøet hvor det stadig blir dumpa mer søppel? Har du irritert deg over brenning av avfall i fjæra? Da har du helt rett: det skal ikke være slik. Alt avfall skal nemlig leveres til godkjente mottak, og privat dumping eller brenning i naturen er forbudt. Disse reglene gjelder både for private og for bedrifter.

Varsel frå NVE: Stor snøskredfare for Møre og Romsdal

Statsforvaltaren viser til varsel frå NVE. Av varselet framgår det at: Det ventas torsdag 18. februar STOR snøskredfare - faregrad 4 - i Møre og Romsdal (region Trollheimen, Romsdal, Sunnmøre) Sjå www.varsom.no/snoskred for meir informasjon og oppdateringar.

Melding om besiktigelse på disse eiendommene

I forbindelse med den årlige eiendomsskattetaksering av nye eiendommer, bygninger, tilbygg, arealendring mv., vil det bli foretatt besiktigelse av disse eiendommene i henhold til eiendomsskattelovens bestemmelser i uke 03 i 2021. Det er ikke nødvendig å være tilstede ved besiktigelsen. Om det likevel anses som nødvendig/ønskelig, vennligst ta kontakt med servicekontoret i Gjemnes kommune på telefon 71 29 11 11 snarest. Det er også mulig å benytte vår mailadresse: post@gjemnes.kommune.no. Husk å oppgi navn, eiendom og telefonnummer hvor vi kan nå deg på dagtid for å avtale tidspunkt.

Høring - Forskrift om gebyr for gjennomføring av lovbestemt tilsyn med og feiing av fyringsanlegg

Formannskapet i Gjemnes kommune vedtok i møte 13.10.2020 og sak 50/20, å sende på høring forslag til ny lokal forskrift om gebyr for tilsyn og feiing av fyringsanlegg.  Høringsuttalelser kan sendes på e-post til post@gjemnes.kommune.no eller pr. brev til Gjemnes kommune, Nordmørsvegen 24, 6631 Batnfjordsøra. Frist for høringsuttalelser er 12.03 2021 .

Lokale vedtak og anbefalinger om koronasituasjonen

Gjemnes kommunen følger de nasjonale vedtak og anbefalinger.

Forhåndsvarsel - Økning i kommunale gebyr fra 2020 - 2021

På bakgrunn av den nye selvkostforskriften, som trådte i kraft 01.01.2020, må kommunestyret nå aktivt vedta dersom en selvkosttjeneste skal subsidieres. Dette følger av § 8, første ledd som sier at «Kommunestyret og fylkestinget kan bestemme at gebyrgrunnlaget i stedet skal utgjøre en andel av samlet selvkost, så langt dette ikke strider med annen lov eller forskrift.» Innenfor de selvkostområdene hvor kommunen tidligere ikke har vedtatt full kostnadsdekning (tradisjonelt saksbehandlingsområdene private planforslag, bygge- og delesak, oppmåling og eierseksjonering). Nå stilles det krav til å vedta at gebyrgrunnlaget skal utgjøre en andel av samlet selvkost. Dersom dette ikke gjøres legges det implisitt opp til full kostnadsdekning innenfor hvert enkelt gebyrområde. Tidligere var det krav om at kommunestyret aktivt vedtok at en tjeneste ikke skulle subsidieres (full kostnadsdekning) og slik få anledning til å fremføre underskudd. I tråd med § 8, fjerde ledd i selvkostforskriften faller nå muligheten til å fremføre underskudd for gebyrbelagte tjenester etter plan- og bygningsloven, matrikkellova og eierseksjonsloven bort. Bakgrunnen for dette er at disse 2 gebyrene vil være knyttet mot enkeltsaker og at brukerne i mindre grad vil være de samme fra år til år.