Oppheving av kokevarsel

Tidligere påbud om koking av drikkevannet ved Høgset vannverk og Flemma vannverk er opphevet, da nye prøver er analysert og er funnet i orden.

Brenning av avfall

I forbindelse med feiring av Sankthansaften og Olsok er det mange som ønsker å brenne bål. Noen velger da å sette fyr på avfallet sitt. De tenker kanskje at det ikke er så nøye med hva som skjer med «rusk og rask», men brenning av avfall er både skadelig og ulovlig. Kommunen vil minne om at det eneste som man kan brenne lovlig, er rent trevirke. Alt annet avfall må leveres til godkjent avfallsmottak. Disse mottakene sørger for at avfallet enten blir materialgjenvunnet eller går til forbrenning. I forbrenningsanleggene blir energien i avfallet gjenvunnet, og det er god rensing av gassene som oppstår under brenningen. Søknad om bålbrenning gjøres til Nordmøre og Romsdal brann og redning Til Søknadskjema

Redusert kapasitet på plan- og bygg

Gjemnes kommune har redusert kapasitet på plan- og bygg i 2021. Samtidig får kommunen inn mange saker. Det må derfor påregnes lengre saksbehandlingstid enn normalt. Situasjonen medfører også at det er mindre tid til å gi veiledning i enkeltsaker.

Pressemelding 14.08.2021 – Nytt ​​​​​​​smittetilfelle av koronavirus i Gjemnes

En person i Gjemnes kommune har fått påvist koronasmitte i dag 14.08. Personen er i isolering. Denne personen og personen som fikk påvist smitte 12.08 har det bra og er ikke syke. Personen som har fått påvist smitte er nærkontakt av smittetilfellet i Gjemnes den 12.08, og situasjonen er fortsatt oversiktlig. Gjemnes kommune vurderer situasjonen med koronasmitte for foreløpig oversiktlig. Det er noen nærkontakter av koronasmitte i nabokommuner, som nylig har blitt testet og kommunen fortsatt venter prøvesvar på.

Pressemelding 12.08.2021 – vaksinering i Gjemnes kommune

Gjemnes kommune har gitt tilbud til alle sine innbyggere om koronavaksine dose 1. Kommunen har et overskudd av vaksiner, og innbyggere som venter på dose 2 kan forberede seg på å få fremskyndet sin timeavtale. Dersom du bor/oppholder deg i kommunen og ikke har fått tilbud om vaksine, ta kontakt med kommunen snarest på vaksinering@gjemnes.kommune.no eller telefon 48292236.

Pressemelding 12.08.2021 – Ett nytt tilfelle av koronasmitte i Gjemnes

En person i Gjemnes kommune har fått påvist koronasmitte i dag 12.08. Personen er i isolering. Den smittede har det etter forholdene bra. Smittekilden er kjent. Det er utført smittesporing og nærkontakter er kontaktet og informert. Gjemnes kommune anser situasjonen som oversiktlig.

Utbrudd med saueskabbmidd hos geit i 2021

Det har siden januar hatt et pågående utbrudd med psoroptes ovis (saueskabbmidd) på geit med hovedtyngde i midt-Norge. Prøvetaking og sporing av kontakter er avsluttet da utbruddet har vokst seg svært omfattende og man må erkjenne at midden er utbredt i geitemiljøet i midt og spesielt i Trøndelag. Det er nå aktsomheten i geite-og sauemiljøet som kan bidra til å forhindre at sykdommen får etablere seg i sauemiljøet og spre seg videre i geitemiljøet. Mattilsynet samhandler nå med næringsaktørene for å dele informasjon om smittevern, risikoatferd og regelverk om registrering, merking og sporbarhet av dyr. Vi må forholde oss til at midden er utbredt i geitemiljøet og opptre deretter. Informasjon fra mattilsynet vedrørende saueskabbmidd (PDF, 451 kB)

Vaksinering i Gjemnes kommune

På grunn av mange henvendelser etter utsending av spørreskjema, ønsker vi å oppklare eventuelle misforståelser.

Skal du søke norsk statsborgerskap?

Bor du i Gjemnes kommune, og skal søke statsborgerskap?

Voksenopplæring til høsten

Vi ønsker at nye elever som ønsker tilbud om norskopplæring til høsten tar kontakt med oss så snart som mulig.